Jakimi zasadami kieruje się przemysł w celu zmniejszenia wpływu na środowisko? I w jaki sposób można by zachęcić kraje wschodnie takie jak Chiny i Indie do stosowania się do tych reguł?
Pomimo wpływu, jaki mają zarówno wielkie korporacje i całe gałęzie przemysłu na zmiany klimatyczne, działania każdego z nas mają znaczenie i mogą przyczynić się do wielu pozytywnych zmian. Takie proste działania jak oszczędzanie energii, recykling odpadów, korzystanie z komunikacji publicznej czy roweru zamiast samochodu przyczyniają się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Również my jako klienci i konsumenci wielkich korporacji zwracając uwagę na aspekty ochrony środowiska możemy wywierać wpływ na wielki biznes zmuszając do wprowadzenia działań pro środowiskowych.
Nasze indywidualne działania w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i ochrony klimatu mogą się wydawać mało znaczące w porównaniu z emisjami dużych przedsiębiorstw czy korporacji. Jednakże atmosferę mamy jedną a skutki zmian klimatu mają zasięg globalny. Każdy z nas jako obywatel lub klient może mieć wpływ na postrzeganie problemu ochrony środowiska na poziomie przedsiębiorstwa. Efektem takiej postawy jest zdefiniowanie i wprowadzenie w życie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate social responsibility CSR).
Koncepcja CSR zakłada, że przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają szereg aspektów społecznych i ekologicznych w swoich działaniach handlowych lub produkcyjnych. Mogą one mieć charakter wewnętrzny jak np. kontrolowanie surowców (pod kątem wpływu na środowisko) używanych w procesie produkcji, oraz charakter zewnętrzny uwzględniający w swoich działaniach wpływ na lokalną społeczność i środowisko. Przykładem takich działań może być stosowanie eko-znakowania czyli użycie rożnego rodzaju oznaczeń informujących klientów o wpływie produktu na środowisko (np. Zielone Płuca Polski, CE, Euroliść itp.). Oznaczenia takie często prowadzą do zwiększenia zysków poprzez dotarcie do klientów wrażliwych na problemy środowiska. Innymi przykładami działań w ramach CSR mogą być: kupowanie wody pracownikom i klientom w opakowaniach wielokrotnego użytku zamiast w butelkach jednorazowych, wykorzystywanie surowców pochodzących z recyclingu, inwestowanie w energooszczędne technologie czy ograniczenie obiegu dokumentów papierowych na rzecz dokumentów elektronicznych. Co więcej korzyści ekonomiczne i wizerunkowe również skłaniają do wychodzenia w własnymi inicjatywami z zakresu działań uwarunkowanych ochroną środowiska i działaniami na rzecz klimatu.
Innym czynnikiem ukierunkowanym na kreowanie działań pro środowiskowych przez przedsiębiorstwa są różnego rodzaju rozwiązania prawne popierane lub wymagane przez społeczeństwo. Na przykład w Polsce obowiązuje system opłat środowiskowych ponoszonych przez różne podmioty gospodarcze za korzystanie ze środowiska (emisję zanieczyszczeń do atmosfery, pobór wód, odprowadzanie zanieczyszczeń do rzek czy składowanie odpadów). Zatem przedsiębiorstwa inwestujące w różne działania mające na celu ochronę środowiska mogą w dłuższej perspektywie obniżać koszty prowadzenia działalności. Zatem nasze działania jako społeczeństwa, jako klientów ukierunkowane na korzystanie z usług lub produktów pochodzących od instytucji i przedsiębiorstw wprowadzających rozwiązania CSR mogą wpłynąć na podmioty gospodarcze zachęcają je do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Również nasze indywidualne działania mogą mieć istotne znaczenia. Racjonalne i świadome zakupy, rzetelna segregacja śmieci, oszczędzanie wody, wykorzystywanie (w miarę możliwości) wody deszczowej, ograniczenie wykorzystania środowiska być może nie wiele zmieniają w porównaniu ze szkodami dokonywanymi przez wielkie korporacje i przemysł. Jednak ludzkość na Ziemi to kilka miliardów ludzi. Te drobne działania pomnożone razy kilka miliardów mogą dać wymierny efekt.
Klimat należy do nas wszystkich i do przyszłych pokoleń a atmosferę mamy tylko jedną. Musimy sobie uświadomić, że każdy z nas może i powinien działać na rzecz zatrzymania negatywnych zmian środowiskowych. W związku z tym wiedza i bliższe poznanie kluczowych pojęć z pewnością pomoże zrozumieć, jakie są najważniejsze potrzeby i kierunki zmian oraz jak możemy pokierować własne działania na rzecz środowiska i klimatu.