Ponad tysiąc filmów w jednym w miejscu i czasie… Największa wystawa o polskim kinie została otwarta 12 października 2023 roku w Narodowym Centrum Kultury Filmowej w Łodzi (NCKF). W Kinie Polonia każdy trafi na ulubiony tytuł, bohatera, aktora. Spotka go w filmie, kadrze, projekcji, plakacie, a czasami tylko w dokumencie…
Ta wystawa jest zapierającą dech w piersiach opowieścią o ponad 120-letniej polskiej kinematografii – od jej prapoczątków po dzień dzisiejszy. Od Kazimierza Prószyńskiego, który skonstruował jedno z pierwszych urządzeń do rejestracji ruchomych obrazów, przez Aleksandra Hertza, który stworzył podwaliny przemysłu filmowego, przez lata 30. XX wieku, wojnę i socrealizm, po Polską Szkołę Filmową i Kino Moralnego Niepokoju, po Andrzeja Wajdę, Krzysztofa Kieślowskiego i Pawła Pawlikowskiego, których dzieła rozsławiły polską kulturę na świecie.
W podróży po rodzimym kinie widzom towarzyszą legendarni reżyserzy, producenci i scenarzyści. Bohaterami wystawy są ci, którzy kino wynaleźli i z każdym kolejnym odkryciem rozwijali, oraz ci, którzy kinem zarządzali – prowadząc wielkie wytwórnie filmowe lub wiejskie kina w domach kultury. Ekspozycja NCKF-u oddaje głos scenografom i montażystkom, krytykom i historykom filmu, archiwistom i prelegentom klubów filmowych. Nie brakuje na niej artystów, dla których film był jedynie materią awangardowych eksperymentów, a także filmowców amatorów, którzy za ostatnie grosze realizowali tysiące dzieł z potrzeby serca i miłości do kina. Kino Polonia opowiada o filmach i zjawiskach, które już na zawsze pozostaną częścią naszej kultury: o „Dybuku”, „Eroice”, „Faraonie” i „Dekalogu”, o słynnym na całym świecie kinie jidysz i nagradzanej na festiwalach Polskiej Szkole Filmowej, o imponującym dorobku twórców filmu animowanego i rozkwitających obecnie serialach platform VOD.
Adres:
Łódź, ul. Targowa 1/3
(wejście od ulicy Wojciecha Hasa)
Wystawa czynna:
wtorek-niedziela 10.00-18.00
Kino Polonia
wystawa
Kino Polonia to największa wystawa o polskiej kinematografii
Na trzech kondygnacjach i 1500 metrach kwadratowych znajdują się setki obiektów z dziejów polskiej kinematografii: plakatów, kamer, projektorów, kostiumów, rekwizytów i dokumentów produkcyjnych. Zgromadzony został niezwykły zestaw pamiątek, pozyskano ogrom filmów, stworzono dziesiątki wideoesejów, kolaży filmowych i mappingów. Staraniami NCKF-u zrekonstruowane zostało najstarsze urządzenie do wyświetlania ruchomych obrazów – biopleograf, kupionych i odnowionych zostało 100 kultowych strojów ze słynnych polskich filmów, a w gablotach znajdą miejsce, obok najcenniejszych nagród dla rodzimych filmowców, także urocze kukiełki Misia Uszatka, który tuli do snu dzieci od kilku pokoleń.
Nie unikamy klasycznych dla muzeów kina form przedstawieniowych, ale za cel postawiliśmy sobie audiowizualny spektakl – mówi Rafał Syska, dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi. – U nas film manifestuje się w wielkoformatowych projekcjach, w klipach wyświetlanych na monitorach i w interaktywnych stanowiskach edukacyjnych. Nie jest zastępowany ekspozycją wydruków ściennych i gablot wypełnionych pamiątkami w postaci sztucznych wąsów i statuetek Oscara. Dwa dominujące kolory architektury wystawy – biel i czerń – sprawiają, że to dopiero film wyświetlany na membranach, ścianach, w ekranach telewizorów staje się obiektem najważniejszym.
Przygotowano: 5 godzin materiału audiowizualnego, 5 unikalnych instalacji multimedialnych, 50 projekcji filmowych, 50 stanowisk interaktywnych, 500 metrów kwadratowych wydruków wielkoformatowych. W wędrówce po historii polskiego kina pomagać będą zwiedzającym stanowiska interaktywne, ekrany dotykowe, makiety, grafiki i bogata audiosfera.
Kino Polonia to jedno z największych przedsięwzięć ekspozycyjnych ostatnich lat, to nie tyle wystawa, ile audiowizualny spektakl, zapraszający do swego wnętrza zwiedzającego w każdym wieku.
Nigdzie na świecie nie powstała wystawa poświęcona jednej kinematografii narodowej w takiej skali jak w NCKF-ie, ujmując w równych proporcjach kino najdawniejsze i najnowsze, filmy fabularne, dokumentalne i animowane, dzieła artystyczne i komercyjne hity – podkreśla dyrektor Rafał Syska.