Książka: „Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał” (2023, Marta Stańczyk) / „W książce poza przedstawieniem spójnej, przemyślanej refleksji w obszarze wyznaczonym tytułem dokonuje się ponadto rodzaj (re)interpretacji istotnych dla rozwoju współczesnego filmoznawstwa stanowisk. Inaczej także można po jej lekturze spojrzeć na historię kina jako na przykład reprezentacji »przygód« cielesności. [Autorka] Bowiem […] reorientuje dotychczasową historię myśli filmowej, wydobywając z niej wątki o potencjalnie rozwojowym dla sensuous theory charakterze. Ponadto zaś odsłania dość – zwłaszcza przed polskimi czytelnikami, którzy nie znają wcale lub dobrze przywołanych na kartach pracy autorów i ich przemyśleń – nową perspektywę badawczą, jeszcze nie do końca utrwaloną, ciągle dynamiczną, podlegającą zmianom i licznym innerwacjom różnych koncepcji badawczych”. (Z recenzji dr hab. Barbary Kity, prof. UŚ)
Film: „Enys Men” (2022, Mark Jenkin) / Rysy, drgania i farfocle wchodzą na ekranie w dialog z głuchym pluskiem wpadającego do szybu kamienia, warkotem z trudem zaskakującego generatora i trzaskami dobiegającymi z radia. Z tego połączenia wyłania się rewelacyjna analogowa symfonia grozy: opowieść o zakłóceniach na łączach. To się zdarza każdemu, kto zbyt długo przebywa w samotności - jak bohaterka tego folkowego psychologicznego horroru, badaczka obserwująca na bezludnej kornwalijskiej wysepce lokalną florę: kwiat, który też żyje w pojedynkę. Jest rok 1973, trudno o łączność i rozrywki. Bez zmian - notuje więc w dzienniku kobieta, ale przecież przywiozła tu ze sobą spory bagaż. Wspomnienia, lęki i fantazje rozłażą się po wyspie, podpływają do brzegu, majaczą, wzywają w dialekcie kornijskim, zaburzają rytm.
reżyseria: Mark Jenkin
występują: Mary Woodvine, Edward Rowe
gatunek: horror
produkcja: Wielka Brytania
rok produkcji: 2022
czas trwania: 90 minut