EC1 Łódź - Miasto Kultury

A -

A +

Kontrast

Wyszukaj

Kup bilet

MENU

Ludzie pytają się czy to co robię ja ma jakikolwiek sens biorąc pod uwagę to co robią wielkie korporacje? Jakie działania możemy podjąć, by czuć, że mamy jakikolwiek wpływ?

Pomimo wpływu, jaki mają zarówno wielkie korporacje i całe gałęzie przemysłu na zmiany klimatyczne, działania każdego z nas mają znaczenie i mogą przyczynić się do wielu pozytywnych zmian. Takie proste działania jak oszczędzanie energii, recykling odpadów, korzystanie z komunikacji publicznej czy roweru zamiast samochodu przyczyniają się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Również my jako klienci i konsumenci wielkich korporacji zwracając uwagę na aspekty ochrony środowiska możemy wywierać wpływ na wielki biznes zmuszając do wprowadzenia działań pro środowiskowych.

Nasze indywidualne działania w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i ochrony klimatu mogą się wydawać mało znaczące w porównaniu z emisjami dużych przedsiębiorstw czy korporacji. Jednakże atmosferę mamy jedną a skutki zmian klimatu mają zasięg globalny. Każdy z nas jako obywatel lub klient może mieć wpływ na postrzeganie problemu ochrony środowiska na poziomie przedsiębiorstwa. Efektem takiej postawy jest zdefiniowanie i wprowadzenie w życie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate social responsibility CSR).

Koncepcja CSR zakłada, że przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają szereg aspektów społecznych i ekologicznych w swoich działaniach handlowych lub produkcyjnych. Mogą one mieć charakter wewnętrzny jak np. kontrolowanie surowców (pod kątem wpływu na środowisko) używanych w procesie produkcji, oraz charakter zewnętrzny uwzględniający w swoich działaniach wpływ na lokalną społeczność i środowisko. Przykładem takich działań może być stosowanie eko-znakowania czyli użycie rożnego rodzaju oznaczeń informujących klientów o wpływie produktu na środowisko (np. Zielone Płuca Polski, CE, Euroliść itp.). Oznaczenia takie często prowadzą do zwiększenia zysków poprzez dotarcie do klientów wrażliwych na problemy środowiska. Innymi przykładami działań w ramach CSR mogą być: kupowanie wody pracownikom i klientom w opakowaniach wielokrotnego użytku zamiast w butelkach jednorazowych, wykorzystywanie surowców pochodzących z recyclingu, inwestowanie w energooszczędne technologie czy ograniczenie obiegu dokumentów papierowych na rzecz dokumentów elektronicznych. Co więcej korzyści ekonomiczne i wizerunkowe również skłaniają do wychodzenia w własnymi inicjatywami z zakresu działań uwarunkowanych ochroną środowiska i działaniami na rzecz klimatu.

Innym czynnikiem ukierunkowanym na kreowanie działań pro środowiskowych przez przedsiębiorstwa są różnego rodzaju rozwiązania prawne popierane lub wymagane przez społeczeństwo. Na przykład w Polsce obowiązuje system opłat środowiskowych ponoszonych przez różne podmioty gospodarcze za korzystanie ze środowiska (emisję zanieczyszczeń do atmosfery, pobór wód, odprowadzanie zanieczyszczeń do rzek czy składowanie odpadów). Zatem przedsiębiorstwa inwestujące w różne działania mające na celu ochronę środowiska mogą w dłuższej perspektywie obniżać koszty prowadzenia działalności. Zatem nasze działania jako społeczeństwa, jako klientów ukierunkowane na korzystanie z usług lub produktów pochodzących od instytucji i przedsiębiorstw wprowadzających rozwiązania CSR mogą wpłynąć na podmioty gospodarcze zachęcają je do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

Również nasze indywidualne działania mogą mieć istotne znaczenia. Racjonalne i świadome zakupy, rzetelna segregacja śmieci, oszczędzanie wody, wykorzystywanie (w miarę możliwości) wody deszczowej, ograniczenie wykorzystania środowiska być może nie wiele zmieniają w porównaniu ze szkodami dokonywanymi przez wielkie korporacje i przemysł. Jednak ludzkość na Ziemi to kilka miliardów ludzi. Te drobne działania pomnożone razy kilka miliardów mogą dać wymierny efekt.

Klimat należy do nas wszystkich i do przyszłych pokoleń a atmosferę mamy tylko jedną. Musimy sobie uświadomić, że każdy z nas może i powinien działać na rzecz zatrzymania negatywnych zmian środowiskowych. W związku z tym wiedza i bliższe poznanie kluczowych pojęć z pewnością pomoże zrozumieć, jakie są najważniejsze potrzeby i kierunki zmian oraz jak możemy pokierować własne działania na rzecz środowiska i klimatu.