Niektórzy uważają, że biologia jest nudna. Dzięki pokazowi "Nanocam" widzowie są zabierani w podróż przez pięć królestw biologii i szybko przekonują się, że tak nie jest. Animacja jest oparta na zdjęciach wykonanych przez mikroskopy elektronowe, które zostały zaadaptowane tak, by pokazać bogactwo i różnorodność świata biologii w różnej skali oraz pokazać sposób funkcjonowania przedstawionych organizmów i równowagę pomiędzy nimi. Pozwala nabyć oraz utrwalić podstawową wiedzę z zakresu biologii nie przy pomocy schematów i regułek, a ujęć przedstawiających życie w jego naturalnym środowisku.
Sugerowany wiek widza: od 10. roku życia. Czas projekcji: 27 minut.
Pokaz "Nanocam" wspiera realizację podstaw programowych dla szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych.
Szkoła podstawowa klasy IV – VIII
Uczeń:
opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy
posługuje się podstawową terminologią biologiczną.
przedstawia charakterystyczne cechy organizmów pozwalające przyporządkować je do jednego z odpowiednich królestw: bakterii, protistów, grzybów, roślin, zwierząt
uzasadnia potrzebę klasyfikowania organizmów i przedstawia zasady systemu klasyfikacji biologicznej
Na przykładzie zdjęć mikroskopowych wykorzystanych w filmie uczeń:
podaje miejsca występowania bakterii i wyjaśnia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka.
wykazuje różnorodność budowy protistów (jednokomórkowe, wielokomórkowe) na wybranych przykładach;
przedstawia środowiska życia grzybów (w tym grzybów porostowych)
wykazuje różnorodność budowy grzybów (jednokomórkowe, wielokomórkowe);
przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka.
Na przykładzie drzewa dokonuje obserwacji rośliny okrytonasiennej, rozpoznaje jej organy (korzeń, łodyga, liść, kwiat),
przedstawia sposoby rozprzestrzeniania się nasion, wskazując odpowiednie adaptacje w budowie owoców do tego procesu,
przedstawia istotę fotosyntezy jako jednego ze sposobów odżywiania się organizmów
Na przykładzie wszy, mszyc, roztoczy i mrówek uczniowie poznają królestwo zwierząt
Szkoły ponadpodstawowe
Na przykładzie zdjęć mikroskopowych wykorzystanych w filmie uczeń:
przedstawia charakterystyczne cechy organizmów pozwalające przyporządkować je do jednego z odpowiednich królestw: bakterii, protistów, grzybów, roślin, zwierząt
podaje miejsca występowania bakterii i wyjaśnia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka.
wykazuje różnorodność budowy protistów (jednokomórkowe, wielokomórkowe) na wybranych przykładach;
przedstawia środowiska życia grzybów (w tym grzybów porostowych)
wykazuje różnorodność budowy grzybów (jednokomórkowe, wielokomórkowe);
przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka.
na przykładzie drzewa dokonuje obserwacji rośliny okrytonasiennej, rozpoznaje jej organy (korzeń, łodyga, liść, kwiat),
przedstawia sposoby rozprzestrzeniania się nasion, wskazując odpowiednie adaptacje w budowie owoców do tego procesu,
przedstawia istotę fotosyntezy jako jednego ze sposobów odżywiania się organizmów
Na przykładzie wszy, mszyc, roztoczy i mrówek uczniowie poznają królestwo zwierząt