EC1 Łódź - Miasto Kultury

A -

A +

Kontrast

Wyszukaj

Kup bilet

MENU

Tydzień filmu niemieckiego

1737676800 -1738195200
kino, festiwale

Tegoroczny Tydzień Filmu Niemieckiego organizowany wspólnie przez Dom Norymberski w Krakowie, Instytut Goethego w Warszawie oraz Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu rozpocznie się 24 stycznia 2025 roku i zagości w 9 miastach w Polsce. Program, na który złożą się aktualne produkcje zza naszej zachodniej granicy, zaprezentowany zostanie również w Łodzi, w kinie Narodowego Centrum Kultury Filmowej. 

Kino niemieckie nie tylko bardzo szybko reaguje na aktualne i ważne problemy społeczne i polityczne, ale też nieustannie rozlicza się z nazistowską przeszłością. Dlatego filmy podejmujące tę tematykę są ważnym punktem programu Tygodnia Filmu Niemieckiego. „Południca” Barbary Albert to ekranizacja powieści Julii Frank, autorki wydawanej także w Polsce. Nawiązujący do dawnych słowiańskich wierzeń tytuł symbolizuje dusze kobiet, które zmarły w trakcie ślubu lub wesela. Ten moment przejścia z radości do żałoby jest metaforą zarówno losu bohaterki jak i przemiany politycznej, jaka miała miejsce w Niemczech, w 1933 roku. Nacjonalistyczny duch unosi się też nad współczesną i opartą na faktach historią, którą w filmie „Punkt zapalny” opowiada Erol Afşin. Jego dojrzały debiut jest mocnym oskarżeniem o rasizm widoczny w codziennym życiu, jak i o niewydolność systemu prawnego, któremu przyszło się z nim mierzyć. Kolejnym debiutem, na który warto zwrócić uwagę, jest film „W dobrej wierze” Frauke Lodders. Reżyserka przygląda się rodzinie żyjącej według surowych zasad religijnych, która musi skonfrontować się z emocjami wykraczającymi poza zakazy i nakazy wyznawanej religii, jak i konsekwencjami jakie niesie ich łamanie. O rozpadzie więzi rodzinnych i tworzeniu relacji ją zastępujących, samotności i trudności funkcjonowania we współczesnym, bardzo zatomizowanym społeczeństwie opowiada z kolei Mattias Glasner w nagrodzonej na ostatnim Berlinale „Symfonii o umieraniu”. Zupełnie inną, bo kochającą i mocno wspierającą się rodzinę portretu je w „Weekendowych buntownikach” Marc Rothemund. Jason, 10 letni bohater w spektrum autyzmu postanawia zostać kibicem piłkarskim i aby dokonać wyboru odpowiedniej drużyny, postanawia odwiedzić wraz z ojcem wszystkie niemieckie stadiony. Przemoc seksualna wobec bliskich osób, zarówno kobiet, jak i mężczyzn jest tematem intymnego obrazu „Niewypowiedziane” Piotra J. Lewandowskiego, który pokazuje, co się dzieje, kiedy ktoś przekroczy granicę pomiędzy przyzwoleniem i brakiem zgody na akt seksualny. „Vena” to kolejny zwracający uwagę debiut w tegorocznym programie Tygodnia Filmu Niemieckiego. Reżyserka, Chiara Fleischhacker szkicuje w nim portret młodej kobiety, przyszłej matki, która nie radzi sobie z funkcjonowaniem w społeczeństwie, pokazując równocześnie bezradność systemu i bezduszność instytucji socjalnych w Niemczech. Od wielu lat partnerem Tygodnia Filmu Niemieckiego jest German Films, instytucja, która wspiera promocję finansowanych przez Niemcy produkcji filmowych i która świętuje swoje 70-lecie. Z tej okazji pokażemy jeden z przebojów przeglądu, film „Toni Erdmann” ze znakomitą Sandrą Hüller w roli głównej. 

Tematem większości filmów z tegorocznego programu Tygodnia Filmu Niemieckiego są związki międzyludzkie, szczególnie relacje rodzinne: między małżonkami / partnerami, rodzeństwem, rodzicami i dziećmi. To one przekładają się na dobrostan (lub jego brak) każdej społecznej jednostki. Emocjonalne więzi, którym przyglądają się twórcy filmów, nie zależą od statusu majątkowego, pochodzenia czy zaplecza kulturowego, są uniwersalne i pomagają lub utrudniają funkcjonowanie we współczesnym świecie.

 

 


 

 

Termin
1737676800 -1738195200
Adres

Narodowe Centrum Kultury Filmowej
Łódź, ul. Targowa 1/3
(wejście od ulicy Wojciecha Hasa)

Bilety

BILETY dostępne

w kasach EC1 oraz 

ONLINE