Przed wyruszeniem w podróż do egzotycznych krajów, leżących blisko równika lub na półkuli południowej, warto odwiedzić Planetarium EC1. W trakcie pokazu "Gwiazdozbiory południowego nieba" omówimy najciekawsze gwiazdozbiory południowej półkuli nieba, które są niewidoczne w Polsce.
Część tych gwiazdozbiorów była znana już starożytnym obserwatorom nieba. Jednak dla mieszkańców współczesnej Europy niebo południowe przestało być niezapisaną kartą dopiero od XV wieku, wraz z początkiem epoki wielkich odkryć geograficznych.
Kto i dlaczego wyruszał na niebezpieczne wyprawy w nieznane? Jakie gwiazdy były przewodnikami żeglarzy na obcych wodach mórz i oceanów? Kto wyznaczał na niebie nowe gwiazdozbiory i nadawał im nazwy? Między innymi na te i inne pytania odpowiadamy w trakcie pokazu.
Oprócz obiektów widocznych gołym okiem pokażemy obiekty głębokiego nieba: mgławice, gromady gwiazd, galaktyki, które odkrywano na tle tych gwiazdozbiorów za pomocą teleskopów. Treści przekazywane przez prezentera dostosowane są do wieku widzów.
Pokaz jest prowadzony całkowicie na żywo i wyłącznie w języku polskim.
Dla kogo: pokaz przeznaczony jest dla dorosłych i młodzieży od 10. roku życia.
Łączny czas trwania pokazu: 45 minut.
INFORMACJE DLA NAUCZYCIELI
Pokaz "Gwiazdozbiory południowego nieba" jest przeznaczony dla uczniów klas IV- VIII szkoły podstawowej i dla szkół ponadpodstawowych. Forma i poziom przekazywanej wiedzy są odpowiednio dostosowywane przez prowadzących.
Udział w pokazie pozwala utrwalić i rozszerzyć wiedzę zdobytą przez uczniów na lekcjach geografii i historii a także zachęca do zainteresowania się astronomią.
Szkoła podstawowa, kl. IV-VIII
Uczeń:
1. wyjaśnia przyczyny i ocenia wpływ odkryć geograficznych na życie społeczno- -gospodarcze oraz odkrycia w dziedzinie astronomii,
2. poznaje trasy niektórych wypraw geograficznych oraz ich osiągnięcia,
3. umieszcza w czasie i przestrzeni wyprawy, Bartolomeo Diasa, Vasco da Gamy, Ferdynanda Magellana, Jamesa Cooka,
4. poznaje nazwy przyrządów stosowanych w poznawaniu przyrody i nieba (stare przyrządy astronomiczne , kompas, sekstans).
Ponadto treści pokazu:
1. wskazują na związek wiedzy przyrodniczej z wiedzą społeczno-ekonomiczną i humanistyczną.
2. Zachęca do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu codziennym.
3. pobudza rozwijanie pasji i zainteresowań geograficznych, astronomicznych i historycznych.
Szkoły ponadpodstawowe
Uczeń:
1. rozwija wyobrażenie o ogromie i złożoności Wszechświata obserwując ciała niebieskie na animacjach,
2. poznaje gwiazdozbiory nieba południowego,
3. dostrzega piękno i harmonię Wszechświata
4. rozpoznaje osiągnięcia starożytnych cywilizacji w dziedzinie astronomii i geografii.
5. poznaje główne kierunki ekspansji arabskiej i jej następstwa;
Ponadto:
1. rozwija u uczniów szacunek dla wiedzy,
2. wyrabia pasję poznawania świata,
3. zachęca do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.