Pod kopułę Planetarium EC1 trafiła kolejna kosmiczna baśń dla rodzin i dzieci w wieku od 5 do 10 lat. Opowiada o kosmicznej odysei sondy kosmicznej z lądownikiem, które po raz pierwszy w historii podboju Kosmosu doprowadziły do wylądowania na komecie.
"...2 marca 2004, Rosetta i Philae rozpoczęły swoją podróż do dalekiej komety 67P/Churyumov-Gerasimenko...".
Takie zdanie widnieje na plakacie animowanego pokazu, który w przystępny sposób przybliża widzom historię sondy kosmicznej Rosetta oraz lądownika Philae. Wyruszyły one ku jednej z komet, noszącej nazwę 67P/Churyumov-Gerasimenko. Ich celem było wylądowanie na niej. Trwająca ponad dziesięć lat podróż Rosetty i Philae w stronę komety była dopiero początkiem ich niezwykłych przygód. Widzowie dowiedzą się także o tym, co zastały u celu swej podróży, jak spędziły kolejne lata, a także czego dzięki nim udało się dowiedzieć naukowcom.
Projekcję poprzedza opis zjawisk astronomicznych zachodzących aktualnie na niebie.
Pokaz jest dostępny w językach polskim i angielskim. Film z polskim lektorem.
Dla kogo: pokaz przeznaczony jest dla rodzin z dziećmi od 5. do 10. roku życia.
Łączny czas trwania pokazu: 45 minut.
Pokaz zawiera film w technologii fulldome wyprodukowany przez Design & Data GmbH we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA).
INFORMACJE DLA NAUCZYCIELI
Pokaz „Przygody Rosetty i Philae” przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 5 do 10 lat. Przenosi on nas do świata wielkich osiągnięć ludzkości. Dzieci zapoznają się z historią badań mniejszych ciał Układu Słonecznego. Głównymi bohaterami jest sonda Rosetta oraz jej mały towarzysz – lądownik Philae, którzy wspólnie dokonują przełomowych badań. W czasie swojej podróży odwołują się zarówno do czasów, kiedy ludzie próbowali interpretować czym są komety jak i do współczesnych osiągnięć naukowych na tym polu.
Zgodnie z obowiązującą podstawą programową pokaz wspomaga nauczycieli w realizacji następujących zagadnień:
Wychowanie przedszkolne
1. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
2. Rozbudzenie i wspieranie ciekawości dzieci na temat otaczającego świata przyrodniczego.
3. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka.
Etap wczesnoszkolny (klasy I-III szkoły podstawowej)
1. Znaczenie obserwacji, pomiarów i doświadczeń w poznawaniu prawidłowości w świecie przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest?”, „co się stanie, gdy?”.
2. Przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym
3. Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje w swej aktywności ten dorobek
Klasa IV szkoły podstawowej
1. Ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności.
2. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki.
3. Wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat.
4. Wykonywanie obserwacji i doświadczeń zgodnie z instrukcją, właściwe ich dokumentowanie.