W tym pokazie odpowiemy sobie na pytanie, gdzie jest w Drodze Mlecznej nasze miejsce. Spotkamy się oko w oko z wielkim obłokiem molekularnym, z którego narodził się Układ Słoneczny. Obejrzymy z bliska powierzchnię Słońca i wybierzemy się w podróż po najbardziej niesamowitych miejscach naszego systemu planetarnego, sięgając do jego odległych granic.
Czas trwania pokazu: 45 minut.
INFORMACJE DLA NAUCZYCIELI
Szkoła podstawowa klasy IV-VI
Pokaz ten realizuje elementy podstawy programowej dla II etapu kształcenia na poziomie szkoły podstawowej. Po pokazie uczeń:
- opisuje kształt Ziemi;
- wymienia nazwy planet Układu Słonecznego i porządkuje je według odległości od Słońca;
- wyjaśnia założenia teorii geocentrycznej Ptolemeusza i heliocentrycznej Mikołaja Kopernika.
Szczegółowy opis:
- położenie Układu Słonecznego w galaktyce;
- narodziny Układu Słonecznego;
- Słońce jako nasza gwiazda;
- wybrane procesy fizyczne zachodzące na powierzchni i w atmosferach planet i księżyców Układu Słonecznego;
- charakterystyka drobnych ciał w Układzie Słonecznym;
- teoria geo- i heliocentryczna.
Szkoła podstawowa klasy VII-VIII
Na skutek zmian w podstawie programowej nie ma treści astronomicznych opisujących szczegółowo Układ Słoneczny. Mimo to proponujemy nauczycielom pokaz o Układzie Słonecznym, która przypomina treści ze szkoły podstawowej ze wstępem do I klasy ponadgimnazjalnej. Po pokazie uczeń:
- opisuje narodziny Układu Słonecznego;
- charakteryzuje ciała niebieskie tworzące Układ Słoneczny;
- opisuje wybrane procesy fizyczne zachodzące na powierzchni i w atmosferach planet i księżyców Układu Słonecznego;
- wyjaśnia wpływ siły grawitacji Słońca na ruch planet i siły grawitacji planet na ruch ich księżyców;
- podaje główne cechy kształtu i wymiarów Ziemi;
- charakteryzuje drobne ciała w Układzie Słonecznym;
- posługuje się pojęciem jednostki astronomicznej i roku świetlnego;
- opisuje budowę Galaktyki i miejsce Układu Słonecznego w Galaktyce.
Liceum/technikum
Pokaz ten realizuje elementy podstawy programowej dla IV etapu kształcenia (szkoły ponadpodstawowe). Po pokazie uczeń:
- opisuje narodziny Układu Słonecznego;
- charakteryzuje ciała niebieskie tworzące Układ Słoneczny;
- opisuje wybrane procesy fizyczne zachodzące na powierzchni i w atmosferach planet i księżyców Układu Słonecznego;
- wyjaśnia wpływ siły grawitacji Słońca na ruch planet i siły grawitacji planet na ruch ich księżyców;
- charakteryzuje drobne ciała w Układzie Słonecznym;
- posługuje się pojęciem jednostki astronomicznej i roku świetlnego;
- opisuje budowę Galaktyki i miejsce Układu Słonecznego w Galaktyce;
- opisuje reakcje termojądrowe zachodzące w Słońcu.